Gitarr med Emil Ernebro

Fortbildning för länets gitarrpedagoger

Blues, jazz, country, pop. Inspirerad av Tommy Emmanuel och skolad av de stora namnen, arrangerar Emil Ernebro om kända låtar för att med teknisk briljans framföra musik som svänger rejält på sin stålsträngade gitarr.

Regional Kulturskola i Västmanland bjuder in till en heldag med Emil Ernebro i två delar tisdag 12 oktober.

Dagen börjar med workshop för gitarrpedagoger som får möjlighet att utforska nya speltekniker och inspiration till sin undervisning.

Dagens avslutas med en publik konsert kl 19.00 med begränsat antal platser för särkilt inbjudna gäster. Arrangemanget följer aktuella rekommendationer kring Covid-19.

Emil började spela på nylonsträngad gitarr redan som 9-åring på musikskolan i Bengtfors. Dagen som förändrade Emils liv var när han för första gången hörde Tommy Emmanuels unika sätt att spela ”fingerstyle guitar” och han började att utforska just detta spelsätt. Andra stora gitarrister som har inspirerat honom i samma stil är Jerry Reed, Chet Atkins, Merle Travis, Doyle Dykes, Richard Smith, Pete Huttlinger och Jim Nichols.

Efter att ha studerat på högskola i Sverige flyttade han till USA och började studera vid Musicians Institute i Los Angeles. Han har fått många olika utmärkelser för sitt gitarrspel och samarbetat både med svenska och internationella artister.

Läs mer om Emil på hans hemsida >

Tidigare anmälan gäller.