Slagverkslördag för länets slagverkselever

En heldag med slagverkspel! Äntligen får vi slagverkare från länets kulturskolor träffas. Alla åldrar (man ska ha spelat minst ett år). Varmt välkommen med din anmälan. Detta ska bli så kul!

Tid: Lördagen den 12 november kl 10.00-15.00 med avslutande konsert.

Plats: Kulturskolan i Köping, Pungbovägen 31, Folkets Park, Köping.

Transporter: Deltagare ordnar själva med transport. Önskar man åka med kollektivtrafik rekommenderar vi tåg.

Workshopsledare 1: Lars Östlund. Han kommer att arbeta med grundteknik, övningsteknik, rudiments och rytmläsning. Eleverna skall ta med sig egen övningsplatta så vi kan spela teknikövningar etc tillsammans.

Lars Östlund (f. 1963) fick sin utbildning på Kommunala Musikskolan i Uppsala. Han leder Strängnäs Drum & Bugle Corps sedan starten 1991. Med denna orkester har han deltagit i DCI World Championship 4 ggr. Ensemblen är den enda hittills i svensk historia som deltagit i DCI. Ensemblen har blivit europeiska mästare vid ett flertal tillfällen. I sina led har han även fostrat ett antal world champions både inom DCI och inom säckepipebandsvärlden. Han har varit skandinavisk mästare i virveltrumma vid ett flertal tillfällen.

Lars Östlund har under lång tid varit verksam som lärare vid Strängnäs Kulturskola (1983-) där han har utvecklat egen pedagogik och undervisningsmetoder baserat på drumcorps. Många av eleverna fortsätter sin bana på musikhögskolorna både i och utanför Sverige. Ett flertal återfinns i professionella orkestrar. Han är också verksam som kapellmästare för olika konstellationer, bl.a Strängnäs Revyn.

Lars Östlund tilldelades stipendium Lions Kulturpris år 1997, Årets Kommunbo år 1998, Årets Slagverkspedagog år 2002 och Eskilstuna Kurirens stora Kulturpris år 2007.

Workshopsledare 2:  Rafael Sida. Han kommer att arbeta med latin-workshop. I latin-ensemble workshoppen kommer vi att jobba med congas , timbales och  bongos. Vi kollar rytmer som är clave baserade  som Guaguanco eller rumba, montuno , mambo , afro 6/8 . Idén är att förstå samspelet mellan dessa tre instrument tillämpande i salsa , latin-jazz , afro och folkmusik.

Slagverkaren Rafael Sida föddes i Mexico men Sverige blev hans hem för 25 år sedan. Han är en musiker med passion för att allt han gör inom salsa, flamenco och olika typer av afrikansk musik. Han är också en mycket uppskattad slagverkspedagog. Rafael har undervisat i congas och bongos, etc på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hans trumset är en blandning av ett traditionellt jazztrumset och slagverksinstrument från olika kulturer. År 2004 fick Rafael Sida ett stipendium från Laila and Charles Gavatin’s Foundation for Jazz Music.

Rafael Sida spelar i många olika grupper: Ale Möller Band, Hot Salsa, Jonas Knutsson Band, Jonas Knutsson Quartet, Stockholm Folk Big Band Project, Tribute Allstars, Ellika Frisell, Tequila, Torbjörn Langborn And The Feel Life Orchestra och Hatuey.

Dokumentation: Dagen kommer att dokumenteras genom film och foto. För det behöver vi deltagande elever och föräldrars godkännande enligt gdpr. Blanketter delas ut av lärare.

Anmälan: Digitalt genom denna sida senast onsdag 9 november.

Arrangör: Regional Kulturskola i Västmanland i samarbete med Kulturskolan Köping.

Schema:

10.00 – 12.00 Pass 1

12.00 – 13.00 Lunch. Eleverna bjuds på pizza och dryck.

13.00 – 15.00 Pass 2.

15.00 Avslutande konsert för varandra och inbjudna föräldrar och syskon.

16.00. SLUT

Vi ser fram emot att träffas den 12 november i Köping! Med vänliga hälsningar, slagverkslärarna i Västmanland

Datum:

2022-11-12