Höstlovskurs 2023 : Gör film på riktigt

Tycker du att det är roligt att filma och redigera, vara skådespelare eller kanske skriva berättelser? Är du också mellan 15 och 19 år och bor i Västmanland? Då är det här kursen för dig! Här får du möjlighet att skapa film med ungdomar från hela Västmanland!

Att göra film är ett lagarbete. Rollerna är många och alla lika viktiga. I den här intensivkursen får du lära dig grunderna i flera olika roller.

Hur kan jag göra filmen mer intressant? Hur får jag fram det jag vill berätta på ett bra sätt? Hur får jag bättre bilder och hur kan ljud, musik och ljus påverka stämningen? Det är något av det du kommer att få lära dig under kursen.

Vi kommer att varva genomgångar i kamerateknik, bildkomposition, ljus, ljud, dramaturgi, manus, bildmanus, redigering och skådespeleri med praktiska övningar och att titta på filmade exempel.

Du kommer också att få göra en kortare film, från början till slut, tillsammans med andra ungdomar i en mindre grupp. Sista dagen slutför ni era filmer. Vi äter pizza, tittar på filmerna tillsammans och ger feedback.

FAKTA:

Kursdatum:
30 oktober – 2 november

Tider:
Måndag-Tisdag: 09.30-16.00
Onsdag: 09.30-17.00
Torsdag 09.30-19.00

Plats:
Kulturhuset i Hallstahammar

Transport:
Om du inte kan fixa skjuts själv kan vi erbjuda transport från och till en central plats i din kommun. Tänk på att tiderna blir lite längre då. Önskas transport skall det anges vid anmälan

Mat/Fika:
Regional Kulturskola står för fika och mat under kursen

Kostnad:
Kursen är kostnadsfri för deltagaren – Finansieras med bidrag från Kulturrådet
OBS! Har du anmält dig och hoppar av utan giltigt skäl debiteras du 300 kronor

Anmälan:

Gör en anmälan på knappen nedan. Vi behöver ditt namn, mobilnummer och e-post. Ange också om du har några matallergier, om du behöver transport eller om det är något annat vi behöver känna till. För dig under 18 år behöver vi även vårdnadshavares uppgifter.

Skicka in din anmälan senast den 24 oktober.
Endast 20 platser, först till kvarn gäller.

Kontakt:
Hör gärna av dig om du har några frågor till länsfilmpedagogen i Västmanland

Henrik Dahnsjö: 076-881 34 40
e-post: film.regionalkulturskola@gmail.com