En fortbildning för stråkpedagoger som vill bredda sitt uppdrag genom att leda och rekrytera kurser i Kontrabas.
För dig som har ett annat instrument än kontrabas som huvudinstrument, eller som har kontrabas som huvudämne och vill fördjupa dina kunskaper. I mån av plats välkomnar vi även övriga musikpedagoger och ensembleledare med olika instrument och pedagogiska inriktningar.
Lärare:
Mats Sindenius. Pedagog vid Västerås Kulturskola och kontrabasist i Västerås Sinfonietta.
Mats är sedan 1990 bosatt i Västerås och verksam som kontrabasstämledare i Västerås Sinfonietta. Dessutom har Mats under sin tid i Västerås bedrivit pedagogisk verksamhet vid Västerås Kulturskola, Mälardalens Högskola kammarmusiklinje och musikgymnasium i ämnena solistiskt kontrabasspel, kammarmusik, dirigent, musikteori, ensembleledning och åtskilliga masterclasses i nämnda ämnen.
Pianist:
Kella Næslund, utvecklingsledare vid Regional Kulturskola i Västmanland.
INNEHÅLL OCH PROGRAM del 2:
Tisdag 16 november kl 9.00-16.00.
Plats: Teatersalen och Konsertsalen i Växhuset, Västerås.
Utrustning: Medtag din violin, viola eller cello. Alla kommer att ha tillgång till kontrabas under dagen.
9.10-10.15 Pass 1
• Vi bekantar oss med vårt instrument
• Stor instrumentgenomgång. Hur det är byggt, stämning, funktioner och kontrabasens roll.
• Vi kontrollerar hur vi står, sitter, vänster och högerhandställning och ergonomi.
• Lösa strängar – hur knäpper man med fingrarna, olika tekniker och hur man håller en stråke.
10.15-10.40 Paus – Fika
10.45-12.00 Pass 2
• Vi jobbar med olika enkla baskomp till enkla visor.
• Grupparbete med problemlösning som kan uppstå vid möte med en nybörjarelev.
• Koordinationsövningar med fingrar, armar och övrig kropp.
• Styrkeövningar gentemot kontrabasens naturliga motstånd.
12.00-13.00 Lunch
13.00-14.15 Pass 3
• Repertoarspel. Att spela enkelt tillsammans med ex en pianist.
• Vi sjunger melodi och kompar samtidigt på bas.
14.15-14.45 Paus-Fika
14.45-16.00 Pass 4
• Vi summerar vad vi lärt oss.
• Hur följer vi upp detta?
• Vi spelar mer tillsammans.
Frågestund:
– Hur rekryterar vi nya elever?
– Vad kan Mats göra mer för länets kontrabasundervisning?
– Finns det möjlighet till länsundervisning både för elever och lärare?
– Kontrabasinventering-hur ser det ut på länets kulturskolor?
Mats avslutar med att spela ett solostycke för ensam kontrabas för att visa olika speltekniker på kontrabasen.