Sång och scenframträdande med Pia Olby

Fortbildning för länets teater- och sångpedagoger med Pia Olby

Tisdag 3 november anordnade vi en heldags fortbildning för länets teater- och sångpedagoger med Pia Olby. De fick arbeta tillsammans med röst, kropp och utryck. Pia trivs i det okända, letar ständigt nya utmaningar och är nyfiken in i döden. Det är hennes största drivkraft både konstnärligt och pedagogiskt. Våra pedagoger fick en utbildning för för att ta vidare till sina elever både inom sång, teater och musikalutbildningarna.

Här kan du se en film där Pia och deltagare berättar om dagen och bakgrunden till fortbildningsdagen.

Om Pia Olby

Pia är sångare, musiker och pedagog sedan slutet av 1970-talet och har mest arbetat som sångare inom musikgenrer där improvisation ingår som ett huvudsakligt begrepp såsom jazz och fri improvisation. Dessutom med mer textbaserad musik som litterär visa, cabaret och även medverkat som sjungande skådespelare i ett flertal uppsättningar på 1980 och 90-talen.

Pia är utbildad sång- och talpedagog vid Stockholms musikpedagogiska institut och har därefter varit verksam som jazzsånglärare där och som teatersånglärare. Hon blev sjungande skådespelare vid Riksteatern 1979 och har även varit verksam som frilansande jazzsångerska. Hon tilldelades Jan Johansson-stipendiet 1991. Pia Olby är sedan 1989 lektor i musikalisk gestaltning på Musikhögskolan på Örebro universitet samt lektor i sånggestaltning på Stockholms dramatiska högskola.

Läs mer om Pia Olby på hennes hemsida:

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Logga in