DET NYA NORMALA
– LÄNSSTUDIEDAG 2021-08-13

Hur kommer våra kulturskolor att se ut post Corona? ”Det nya normala” var temat för höstens länsstudiedag där vi reflekterade bakåt och blickade framåt. Här finns länkar till de föreläsningar som spelades in under dagen.

Åren med Corona och Arvsfondsprojektet
Två parallella föreläsningar där våra kollegor delar med sig av sina erfarenheter.

Filmnätverket
Filmpedagogerna har haft ett intensivt, roligt och utvecklande samarbete. Här berättar de om hur de löst det praktiska för att kunna ses regelbundet, utveckla sitt ämne och om de två extra tjänster som de initierat till för att både få egen kompetensutveckling och stöd för ämnets tillväxt.
> Klicka här för att se intervjun med Eva och Lina

Gruppundervisning digitalt och på distans

Annelie Salminen ger tips och goda råd om hur man tillgodoser elevers olika behov för att ge alla en bra upplevelse – utan att knyta knut på sig själv.
> Klicka här för att höra Annelie berätta

Workshop: Guldkorn under Coronaåret + projektåren!
Personalen vid de olika skolorna delade sina erfarenheter, plockade fram guldkorn och diskuterade – Vad blir det nya normala?
> Klicka här för att se anteckningarna >

En föreläsning i två delar om kultur för hälsa och välbefinnande med Malin Anclair.
Del ett: Det finns stora vinster att hämta både mänskligt och ekonomiskt om psykisk ohälsa hos barn och unga kan identifieras och förebyggas så tidigt som möjligt. I dag finns forskning som visar att kulturaktiviteter kan främja psykisk hälsa. Vad är det då som gör att kultur kan ha positiva hälsoeffekter och öka människors välbefinnande?
Del två: Att arbeta med människor upplevs ofta som givande men det kan också vara utmanande att möta ett barn eller en ungdom som inte mår bra. Hur ska jag som lärare ta hand om mig själv på bästa sätt?
> Klicka här för att se föreläsningen

Malin Anclair är strateg på Kompetenscentrum för kultur och hälsa, Region Stockholm. Hon är disputerad i klinisk psykologi, leg psykoterapeut och dansare.

Fred Sjöberg berättar om hur och varför Vingåkers kulturskola växer.
Det börjar allt fler elever och kulturskolan blir på allt fler sätt en resurs för andra. Det handlar om kommunikation, samarbeten och att spela en allt större roll.
> Klicka här för att se föreläsningen

Fred Sjöberg har bland annat varit konstnärlig ledare för det nationella körprojektet Toner för Miljoner och chef för Körcentrum vid Rikskonserter, Senior Artistic Director på InterKultur samt vice president för World Choir Council. Sedan 2016 är Fred chef för kulturskolan i Vingåkers kommun.

15.45-16.00: UTVÄRDERING OCH AVSLUTNING
> Sammafattning av utvärderingen
> Hela utvärderingen i detalj (xcel)

NÄTVERKSLÄNKAR

Här finns länkarna till respektive ämnesgrupper. De kan återanvändas för kommande möten.

Administratörer

Bild och formpedagoger

Bleckblåspedagoger

Danspedagoger

Filmpedagoger

Flöjtpedagoger

Funktionsvariationer

Gitarrpedagoger

Pianopedagoger

Rörblåspedagoger

Slagverkspedagoger

Stråkpedagoger

Sångpedagoger

Teater- och musikalpedagoger
Klicka här för att delta i mötet >

Har ni inte hittat ert syfte och form för samverkan? Här är tips och idéer att inspireras av från andra grupper.
Här kan du ladda ner ett word-dokument med fler förslag på punkter >