Presentation av orkestern

Världsmusikorkestern Work blandar nyinflyttad traditionell musik med de låtar som funnits i Västmanland i många generationer och blir i denna sättning till en unik mix av nyskapad tradition med världens alla hörn som hemland. Följ med oss på en resa där venezuelsk calypso möter karelsk visa, kretansk meditativ långdans vävs in i svensk slängpolska, där poesi från Sala blir till indisk lyrik allt i en mix av hits från Somalia och Burundi som sedan filtrerats genom ett par Västmanländska glasögon från 1800-talet. Nya toner, instrument och människor förenas i vårt gemensamma språk MUSIKEN.

Vill du bli medlem? Anmäl dig på orkesterns egen hemsida:

Västmanlands Världsmusikorkester Work

Vi presenterar med stolthet VVW – WORK

Vi möts i musiken, i en lagom stor orkester med spelsugna, ungdomar och vuxna från världens alla hörn, nu bosatta i Västmanland (med omnejd). Vår repertoar speglas av vilka som för närvarande är aktiva i orkestern och vi arbetar gemensamt fram alla arrangemang på gehör. Ta med din favoritlåt från din hembygd att dela med oss. Alla är välkomna till denna orkester!

Bandet med världens längsta namn?

Kärt barn har många namn och det stämmer på denna orkester som existerat i olika former, med olika namn, sedan föreningen startade 2009. Orkestern startade redan några år tidigare, som en del av Västerås kulturskolas satsning på världsmusik under ledning av Renato Gamba, Thord Sandström och Kella Næslund, under namnet WORK. 2018 gick Västmanlandsmusiken in som samarbetspart, öppnade upp orkestern till att inkludera hela länet med Regional Kulturskola i Västmanland som bas och Josefina Paulson bjöds in som ny musikalisk ledare. Under årens lopp har medlemmarna i orkestern varierat men med en liten bestående kärna och sedan 2020 har orkestern stöd av Kulturens bildningsverksamhet.

Musikalisk ledare: Josefina Paulson
Projektledare/producent: Kella Næslund.

KONSERTER 2022

24 april / Konsert med VVW och Flens Världsorkester / Växhusets Konsertsal i Västerås /
22 maj / Konsert med VVW och Flens Världsorkester / Flen /
18 juni / VVW på Folkärna Folkfest / Folkärna, Sjövik

REPETITIONER

Söndag 23 jan / 10.00-12.30 / Sal 256 i Växhuset.
Torsdag 3 febr / Rep och det årliga föreningsmötet kl 18.30-21.00. /Birgittasalen i Gideonsbergskyrkan.
Söndag 27 febr/ 10.00-12.30/ Sal 256 i Växhuset.
Söndag 13 mars / 10.00-12.30. Sal 256 i Växhuset.
Torsdag 31 mars / 18.30-21.00. /Café Mosaic, Smedjegatan.
Måndag 11 april / Genrep 18.30-21.00 / Café Mosaic, Smedjegatan.
Söndag 24 april / Rep och konsert med Flens Världsorkester /Sal 256 i Växhuset / 10.00-12.30. Även Växhusets Konsertsal i Västerås bokat för rep och konsert hela dagen 10.00-18.00. Äta gemensam knytislunch. Konserttid ej bestämd än.
Torsdag 19 maj / 18.30-21.00. Sal 256 /Växhuset. (Genrep inför konserten i Flen 22 maj.
Söndag 22 maj Rep och konsert i Flen tillsammans med Flens Världsorkester. Vi hyr en Axelssons buss tur och retur från Västerås.
Torsdag 2 juni / Genrep 18.30-21.00 /Sal 256 i Växhuset.
Lördag 18 juni Konsert på Folkärna Folkfest. Övernattning sker på Sjöviks Folkhögskola eller i eget tält eller husvagn.
Söndag 19 juni 10.00-12.30 Rep med avslutning på Sjöviks Folkhögskola.